lauantai 24. toukokuuta 2008

Kaksi otetta 54 vuoden takaa

Ote. "If, in "varying" the color in the imagination, we withdraw its predicate "extended", we negate the possibility of the color itself, and so arrive at a consciousness of impossibility; this reveals the essence. In judgments there are, therefore, limits to our fantasying which are fixed for us by the judged things themselves, and which Fantasy itself discloses by means of variation."


Toinen ote. "But to accomplish [tieteitten perusteiden aukoton kuvaaminen ja "tulevan kriisin" väistäminen, samalla], it must leave even science behind, and plunge into matters "innocently". A rationalist bent leads [henkilö, nimi poistettu] to engage himself in the prerational; yet an imperceptible inflection can turn this prerationality into an irrationality, and phenomenology into a stronghold of irrationalism. From [poistettu sama erisnimi kuin edellä] to [tästä poistettu eri henkilö] there is certainly an inheritance, but equally a mutation."



Nää on julkaistu ja ilmeisesti kirjoitettukin Parisin ihmeellisessä kaupungissa vuonna 1954. Sijoituspaikkaamme ne on kannettu ja käännetty New Yorkin vielä ihmeellisemmän kaupungin kautta. Kuluneena aikana niiden kirjoittaja on luonut uran, viettänyt tietojen mukaan onnellisen perhe-elämän, lisääntynyt, vapautunut näitä otteita luonnehtivasta nälkäisestä vimmasta, kirjoittanut yhä resignoituneemmin ja laajemmista asioista, sekä menehtynyt huomattavassa iässä luonnollisiin syihin. Hänen omakin nimensä on jo poistettu.

11 kommenttia:

Öljypää kirjoitti...

Aatteletko sä, että ihminen on pelkkä nimi eikä mitään lihaa? Että tosta vaan kumitetaan nimi pois ja se on sitten niks naks. Selitä vähän!

Kutsujen emäntä kirjoitti...

Hyvä Pää: huolesi on oikeutettu. Olin vain niin otettu kun tämä nuori vihainen (todellakin alle kolmekymppinen) mies tuntui sanovan jotain käyttökelpoista tai ainakin myös runousopin ruuvaukseen, peruutukseen, pakkaukseen soveltuvaista, ja samalla hetkellä hän oli jo kuollut vanhuuttaan. Ja jo maatunutkin, ellei tuhkattu. Näitten välissähän hän toki oli enimmäkseen pelkkää lihaa.

Niin että ei oikeastaan edes niks naks vaan jotain vähemmän koska tämä hautakivikin on niin nimetön. Ehken onnistunut sanomaan valituilla katkelmilla sitä mitä luulin niiden sanovan. Olkaa tervetullut kommentoimaan seuraavaa merkintääni, jonka pitäisi ripustua kesäkuun keskiosissa.

Veli Ponteva kirjoitti...

ShaanFranshuaata.

kutsujen emäntä kirjoitti...

Hyvä Veli: sitähän se kaikki on. Pelottavan nopeasti salat valottuvat. Ja viimeisiin hakasulkeisiin oli peitelty Jyrgen ja Hans. Vai olivatko ne Hesiodos ja Catullus? Vai Jelena ja Jyrki? Josip ja Adolphe? Rimbaud ja Verlaine? Akvinolainen ja Scotus? Tuomas ja Kirsi? Stephan ja Sebastian? Iesu ja Saul? Saksalaisia miehiä kaikki tässä inheritancen ja mutationin kierrossa.

Veli Ponteva kirjoitti...

Hyvä emäntä aitan polulla,
näin on, asiat valottuvat joillekin vain ajan kanssa. Olenpa hídasjärkinen ja tyhmä. Sori.

Saksalaisia mieskaksikkoja voi sentään nauttia korvitse, ellei heidän tekstejään jaksa silmitse, eikä usein jaksakaan:

http://www.youtube.com/watch?v=_27mk4SlzNE&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=ypz6ip1W94Q&feature=related

Aurinkomorsian kirjoitti...

Hyvä Veli: en ole onnistunut tästä koneesta saamaan ilmi, mitä videosi ovat. Lienee teknistä kömpelyyttä tai jotain tekemistä asetusten kanssa. Niin ollen jää myös Fantasian varaan, mitä olet oivaltanut, ja mitä koskien.

Voin vakuuttaa, etten usko mieskohtaisen hitautesi, elementaalisuutesi ja tyhmyytesi olevan haitallisen. (Me olemme sinuakin hitaampi.) Kuten runoilija sanoi: variaatiot saapuvat siivittömästi.

Veli Ponteva kirjoitti...

Ikävä jos ei laulu ja soitto olekaan kaikunut. Yritän jos vaikka tässä. olisi parempi tapa esittää asia. Se on äskeisistä kahdesta saksalaisempi siinä merkityksessä, että siinä on (loppupuolella) oikeaa saksan kielellä tapahtuvaa laulamista.

En tiedä onko oma hitaus ja tyhmyys haitallista, lähtökohtana on parempi ajatella että on. Kiitos kuitenkin päinvastaisen väittämisestä!

Aurinkomorsian kirjoitti...

Hyvä Veli: hitaus ja tyhmyys ovat vain cavernousta alaa jossa mailman asiat pääsevät kaikumaan. Lähtökohtaisesti niiden vastustaminen on markkinavaltion asettamille vaatimuksille alistumista. Vain elementaalisesti, hyylisesti möllöttävä voi olla asiain kanssa kahden ja tajuta ne sellaisuudessaan. Joten vaihda kiireesti lähtökohtia. Mutta miksi Zappaa? Hänhän on groteskia maksimaalisuutta. En voi väittää varmuudella ymmärtäväni mitään. Kiitän silti, kun nyt laulu ja soitto ovat kaikuneet!

Veli Pontevan Capuan gladiaattorikoulu kirjoitti...

Jokainen ulospäin suuntautuva ele kuitenkin rikkoo oman omalakisen olon, siksi preskriboimaasi lähtökohdan muutosta on vaikea tehdä, jos kohta sellaista saattaisi kyllä haluta. Ja kukapa ei haluaisi!

Zappa oli näennäisgroteski, omimmillaan hän kuitenkin oli lentävä hollantilainen vailla paikkaa mihin nuottitielineensä kallistaa.

PS. Pidän tavastasi esittää suoria sitaatteja (= sormeilla niitä kun on tarvis).

Veli Capuan gladiaattorikoulu kirjoitti...

pro: nuottitelineensä

Aurinkomorsian kirjoitti...

Hyvä Koulu: nuottitelineen kallistaminen on ovela kuva. Normaalitilanteessahan soittoniekka tai muu groteski luultavasti kokisi pystyttää sitä jonnekin. Uskon mielelläni Zappan onnettomaksi ihmiseksi ja traagiseksi tavoin joita me normaalit nimelliset tuskin uskallamme saati osaamme edes kuvitella.

Omalakisella ololla taidan kuitenkin viitata enskäteen kontemplatiiviseen asenteeseen. Tietojen mukaan eleet lähtevät ihmisen kuvitellusta keskipisteestä, eivätkä riko asennetta vaan täyttävät sen. Nää on kyllä uskonnollisia tietoja. Hauska että sitaattipolitiikkamme on miellyttänyt Sinua.